No oblidem els nostres orígens, els nostres instints, som animals i som fills de la terra...

miércoles, 8 de agosto de 2012

Vies Ferrades a Corçà

Aquí deixo la resenya de la ruta feta a principis d'Agost del 2012 (08/08/2012) per la zona de la Pertusa. Vam fer 2 vies ferrades per aprofitar que marxavam 3 dies a fer la Pica d'Estats.

Resum

Inici: Pàrking de la Pertusa
Fi: Ruta circular
Temps:  3 hores
Desnivell positiu acumulat: 450 m aprox.
Desnivell negatiu acumulat: 450 m aprox.
Nº de pics coronats: -
Integrants: Alberto, Ester i jo

Pics coronats: -

Observacions: Cal portar una corda d’uns 30 m per possibles escapaments i asseguraments en cas de complicacions, a més de tot el material per fer una via ferrada, és a dir: casc, talabard, dissipador d’energia amb 2 bagues i mosquetons, baga amb mosquetó HMS per descansar i buit (o qualsevol altre sistema per fer un ràpel).

Dades:

No tinc les dades de la ruta, però comentar que és bastant curta, tant la ferrada dels Teletubbies com la ferrada d’Olmo-Soler, crec recordar que vam arribar cap a les 11 i vam dinar a la Ermita així que unes 3 hores.

Ruta: Croquis facilitat per www.jombigwall.com (Equipador de les vies)

Descripció: En negre descric la ruta, en blau descric la meva experiència.

Ferrada 1: Teletubbies (11:00 – 12:00)
- Lloc d'inici: Pàrking de la Pertusa
- Hores caminades: 20 min (Aproximació)
- Acumulat positiu: 150 m
- Acumulat negatiu: 450 m
- Pics coronats: -
- Lloc final: Enllaç amb ferrada Olmo - Soler

Per arribar al pàrking de la Pertusa ens hem de desviar cap a Corçà en arribar al poble d’Àger. Una vegada arribats a Corçà, s’agafa a mà dreta una pista asfaltada que ens portarà cap a la Ermita de la Pertusa i que està marcada com a GR-1. Al final de la pista es troba el pàrking.

La idea d’aquesta ferrada era introduir l’Ester i l’Alberto en aquestes vies. Aprofitant que hem organitzat una excursió per fer la Pica d’Estats i que, Àger ens agafa més o menys de camí, hem decidit fer aquestes ferrades el 1r dia de l’excursió, dormir al refugi de Vallferrera i des d’allà, començar la ruta cap a la Pica.

Anem amb el cotxe de la mare de l’Alberto ja que té tracció a les 4 rodes i ens anirà bé per arribar fins al refugi de Vallferrera. No sortim molt aviat ja que la idea és arribar per dormir al refugi així que calculem per arribar a mig matí a Corçà.

Una vegada al pàrking, el camí s’identifica fàcilment, al costat dret d’un plafó d’informació comença un corriol que baixa. Després d’uns minuts baixant s’han de trobar marques verdes i blanques en forma de punt i, una mica més endavant un cartell metàl·lic que indica la via ferrada.

Continuant el camí, es troba l’inici de la ferrada Olmo-Soler, però s’ha de continuar baixant per trobar l’inici de la ferrada dels Teletubbies (Primer tram amb preses artificials, fàcilment identificables).

En Arribar al Pàrking, preparem el material i una motxilla que porto amb aigua, el dinar i la corda (a més de la crema solar, ulleres de sol, etc). Visualitzem el camí i comencem a baixar. Quan arribem al primer passamà, aprofito per ensenyar a l'Ester i l'Alberto una mica la metodologia de progressió per la via ferrada i la tècnica de ràpel amb el vuit.

L’inici de la ferrada Teletubbies està marcat amb un cartellet i comença d’una forma divertida amb una paret vertical amb preses artificials de colors.

Una vegada es troba l’inici de la via ferrada, aquesta no té pèrdua. S’ha d’anar seguint el cable de vida i les indicacions de la via. És una via curta però dotada de molts tipus d’elements i que té un tram aeri que transcorre per una cresta molt estreta.

La ferrada és curta però molt maca, hi ha parts bastant exposades amb unes vistes al pantà Escanell espectaculars.

Malgrat és Agost i el pantà està una mica sec, les vistes són genials. En quant a la ruta, no puc comentar gaire, la ferrada està molt bé per iniciar-se, hi ha molts elements diferents, inclús una escala que permet que progressem per una cresta.

En arribar a aquest punt, comença la part més interessant de la via i la que, sens dubte, li va costar més a l’Alberto que resulta té una mica de “respecte” a les alçades.

Després d’aquest últim tram, enllacem amb la ferrada Olmo-Soler.

Una vegada s’acaba la part més aèria de la via, es troben les marques que porten a la cruïlla del camí per on s’ha baixat i el començament de la via ferrada Olmo-Soler.

Ferrada 2: Olmo-Soler (12:00 – 13:00)
- Lloc d'inici: Pàrking de la Pertusa
- Hores caminades: 20 min (Aproximació)
- Acumulat positiu: 250 m
- Acumulat negatiu: 0 m
- Pics coronats: -
- Lloc final: Ermita mare de Déu de la Pertusa

La ferrada Olmo-Soler és més aviat un camí equipat amb cadenes i passamans, però no per això és menys entretinguda ja que transcorre per parets i esquerdes en la roca.

Comencem la via després de discutir una mica si la fèiem i no ja que l’Alberto ho ha passat una mica malament en l’últim tram de la via anterior. Al final convenço l'Alberto explicant-li que aquesta via ferrada és més senzilla i no tan exposada, ell s’omple de valor i s’anima a fer-la.

Després d’una estona pujant per cadenes i agafant-nos als passamans, arribem a un lloc on trobem un bidó estanc on escrivim unes línies per si algun dia tornem, trobar aquell escrit i recordar aquest moment.

En una horeta aproximadament s’arriba  a la part més alta de la ferrada que coincideix on s’ubica l’Ermita de la mare de Déu de la Pertusa, al costat del pàrking.

Arribem a l’Ermita i descansem a l’ombra perquè fa una calor considerable. Aprofitem per menjar i agafar forces pel cotxe ja que encara ens queda un rato per arribar al refugi de Vallferrera.

Ha sigut una experiència maca i enriquidora, espero engrescar-los a fer alguna més ja que m’encanten les vies ferrades, tot i que m’espanta una mica la falsa sensació de seguretat que et dona una via ferrada.